Vinderup Skoles trafikpolitik

Formål:

- Forebygge og reducere trafikulykker på skolevejen.
- Sikre, at eleverne udvikler færdigheder til at færdes sikkert i trafikken.
- Rollemodeller for eleverne (ansatte og forældre).

Samarbejde og Trafiksikkerhed:

- Tæt samarbejde med elever, forældre, lærere, myndigheder, politiet og Rådet for Sikker Trafik.
- Trafikpolitikken bygger på fælles mål og skolens trafiksikkerhedsplan.

Reduceret morgenmylder:

- Opfordre børnene til at gå eller cykle til skole.
- Børn, der bliver kørt, skal sættes af ved fortovskanten i P-lommerne eller P-båsene på Møllersvej og gå ind til klasselokalet.
- Krydsning af Sevelvej skal ske via fodgængerfeltet.

Forældremøder (bh. kl. og 1. kl.):

- Forældrene informeres om vigtigheden af, at børnene lærer at færdes sikkert.
- Mulighed for færdselskontaktlærerens deltagelse i møderne for rådgivning.

Cykeltrafik til skole:

- Opfordre til cykling eller gang.
- Forældre indøver skolevejen med børnene, inden de cykler alene.
- Lære at bruge cykelstier og fodgængerfelter på farlige skoleveje.

Cykelhjelme:

- Opfordre til brug af cykelhjelm for alle (elever, lærere og forældre).

Cykelparkering:

- 0.-2. klasse parkerer i den yngre skolegård.
- 3.-6. klasse parkerer i den ældre skolegård.
- Cykler parkeres via Møllersvej.

Cykelture med skolen:

- En voksen foran og en bagest på længere cykelture.
- Eleverne instrueres i sikker cykling og adfærd ved vejkryds.
- Alle skal bære cykelhjelm og sikkerhedsvest.

Cykellygter i mørke perioder:

- Fokus på brug af cykellygter og reflekser om vinteren.
- Cykeleftersyn i slutningen af november eller december.

Undervisning i færdselssikkerhed:

- Undervisning i færdselslære baseret på Undervisningsministeriets "Fælles Mål".
- Aktiverende og praksisnær undervisning, der relaterer sig til elevernes trafikale hverdag.

Undervisningsmaterialer:

- Skolen har en samling af materialer, der er tidssvarende og opfylder kravene i faghæftet.
- Færdselskontaktlæreren sørger for, at materialerne er tilgængelige og opdaterede. Rådet for sikker trafik har materiale online til alle årgange.

Planlægning af undervisning:

- Klasselærerne planlægger og koordinerer færdselsundervisningen i samarbejde med øvrige lærere.

Progression i undervisningen:

- Eleverne lærer at færdes sikkert i både kendte og ukendte områder.

- Fra at kunne manøvrere til at kunne vurdere trafikforhold og handle korrekt.

Gæster i undervisningen:

- Politiet og andre relevante gæster kan inviteres til undervisningen for at dele erfaringer og viden.

Skolens ansatte som rollemodeller:

- Skolens ansatte skal være gode rollemodeller i trafikken (sikker kørsel, cykelhjelm, parkering).

Forældrene som rollemodeller:

- Forældrene skal være rollemodeller og vejlede børnene i trafikadfærd (fart, seler, cykelhjelme).

Skolens ældste elever som forbilleder:

- De ældste elever skal udvise god trafikadfærd, som de yngre elever kan lære af.

Samarbejde med eksterne parter:

Forældrene:
- Mindes om vigtigheden af at lære børnene at cykle sikkert og vedligeholde cykler.
Kommunen:
- Færdselskontaktlærer videreformidler kommunens initiativer.
Skolepatruljen:
- Skolepatruljen står ved fodgængerfeltet hver morgen og eftermiddag og hjælper yngre elever.