Princip vedrørende bredere børnefællesskaber 

Vi arbejder for, at alle børn og unge har en plads i et fællesskab. Vi tror på, at betydningsfulde og positive børnefællesskaber er afgørende for trivsel.

Det er afgørende, at børn og unge oplever, at de fællesskaber, de er en del af, er inkluderende. Det betyder, at der skal være plads til mangfoldighed og forskellighed under hensyn til den enkeltes trivsel.

Formål:

At sikre, at alle børn og unge på Vinderup Skole trives og udvikler sig i inkluderende fællesskaber, der fremmer læring, trivsel og social udvikling.

Mål:

Målet er at skabe bæredygtige fællesskaber for alle børn, samt sikre deltagelsesmuligheder for flest mulige børn på Vinderup Skole. 
 

Vi arbejder med gensidige forventninger til det faglige og sociale fællesskab på skolen, hvor der er fokus på proaktiv guidning af eleverne i forskellige situationer, og hvor der hele tiden arbejdes foregribende og forebyggende. 

Skolen har desuden en række interne ressourcepersoner, som kan støtte eleverne og lærerne i den daglige praksis, når der er behov for det. De omfatter bl.a.: 

Læsevejledere: kan hjælpe kollegerne med at planlægge og strukturere læseindsatsen i klassen, hjælpe elever med læsevanskeligheder herunder dysleksi samt er tovholder på skolens læseindsatser herunder deleholdene i indskolingen. 

AKT-vejledere: kan arbejde med børn individuelt og i grupper, hvor mistrivsel er på spil, børn der har et højt fravær, vejledning i styrket fremmøde, angst og skilsmissegrupper.

Matematikvejledere: kan hjælpe kollegerne med at planlægge og strukturere undervisningen i matematik, samt hjælpe elever med særlige udfordringer i faget herunder elever med dyskalkuli. Derudover tovholder på MatH projektet, der omhandler hele skolen.

Skolebibliotekarer: kan hjælpe kollegaerne med at udvælge passende litteratur til eleverne både i form af emnekasser og højtlæsning. Det er et indbydende rum, der skaber lyst til at læse og fordybe sig. der er opdaterede udvalg af litteratur på alle områder. Skolebibliotekaren præsenterer og inspirerer eleverne til forskelligt materiale.

Deltagelsesvejledere: kan hjælpe kollegaer med at finde nye veje til elevdeltagelse samt coaching. Planlægge undervisning og undervisningsforløb, hvor man øger deltagelsen hos alle elever. Fællesskabet er det store fokus både i form af at gå i skole men også i det faglige fokus.

Skolestyrken: alt personale på skolen er uddannet gennem skolestyrken, så de kan lokalisere mobning og skabe trygge børnefællesskaber.

Skolens ansvar:

Vi tager udgangspunkt i, at alle børn er kompetente. Alle børn gør det så godt, de kan
Vi tager udgangspunkt i de muligheder og styrkesider, som det enkelte barn har for at opnå bedst mulig trivsel og social/faglig udvikling i fællesskabet
Vi har fokus på relationen både i fællesskabet og på individniveau
I samarbejdet respekterer vi, forældrenes perspektiv på egne børn

Forældrenes ansvar:

Vi anerkender, at lærere og pædagoger er professionelle i klassearbejdet og de sociale fællesskaber
Vi anerkender, at skolen arbejder fleksibelt og anvender de menneskelige ressourcer og kompetencer på bedste vis
Vi bakker op om evt. planer udarbejdet for eget barn ind i fællesskabet

Opfølgning:
Skolens ledelse evaluerer princippet hvert andet år sammen med skolebestyrelsen.

Godkendt:270125