Mål- og indholdsbeskrivelse
For SFO Dragen ved Vinderup Skole
Formålet med mål- og indholdsbeskrivelsen for SFO i Holstebro kommune er at give borgerne mulighed for at få indblik i prioriteringerne og serviceniveauet i forhold til SFO. Formålet er desuden at fremme, at SFO inddrages i opfyldelsen af folkeskolens formål.
For SFOèrne i Holstebro Kommune er det værdifuldt at skabe rammer for en meningsfuld og indholdsrig fritid med udgangspunkt i børnenes behov, interesser og erfaringer.
I Holstebro kommune har vi valgt at formulere en overordnet beskrivelse, der giver mulighed for lokal udmøntning på den enkelte skole/SFO gennem skolebestyrelsens principper, ledelsens og medarbejdernes beslutning samt i samarbejde med forældrene i det daglige pædagogiske arbejde.
Med indførelsen af mål- og indholdsbeskrivelse i SFOèrne er der nu skabt fokus på områderne og
sammenhæng mellem dagtilbudsområdet., skolens undervisningsdel og SFOèrnes virke. Mål- og
indholdsbeskrivelserne understreger og anerkender fritidspædagogikkens særkende og egenværdi samt dennes betydning for det enkelte barn. Fritidspædagogikken er en særlig faglighed, der bør være en vigtig og ligeværdig medspiller i skoledelen.
Det er tanken, at denne overordnede mål- og indholdsbeskrivelse vil give anledning til gode drøftelser og overvejelser på den enkelte skole/SFO, når de lokale mål- og indholdsbeskrivelser skal udvikles.
Mål- og indholdsbeskrivelsen er sidst revideret den 27.08.2025 og revideres løbende.
SFO’en omfatter førskole samt 0.–4. klassetrin.
SFO’en arbejder ud fra Holstebro Kommunes Børne- og Ungepolitik, der bygger på seks grundlæggende værdier:
- Udviklende fællesskaber: Vi prioriterer børns deltagelse i inkluderende fællesskaber, hvor forskellighed ses som en styrke.
- Sammenhæng og helhed: Vi sikrer sammenhæng i barnets hverdag på tværs af skole, SFO, fritid og hjem, så børnene oplever helhed og tryghed.
- Selvstændige valg: Børnene støttes i at træffe egne valg og tage ansvar i et overskueligt og støttende miljø.
- Krop og bevægelse: Vi giver børnene daglige muligheder for fysisk udfoldelse og fremmer glæden ved bevægelse og sund livsstil.
- Kunst og kultur: Vi giver børnene mulighed for at møde og udforske kulturelle udtryksformer, både kreative, musiske og æstetiske.
- Tryg opvækst: Vi arbejder for at skabe en hverdag præget af omsorg, nærvær og forudsigelighed.
På Vinderup Skole og SFO Dragen vægter vi et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. SFO’ens aktiviteter understøtter skolens værdier om fællesskab, faglighed og trivsel, og pædagogerne bidrager til børnenes alsidige udvikling både i undervisningstid og fritid.
Samarbejdet med forældrene er præget af åben dialog, hvor både skole og hjem har fokus på barnets trivsel, læring og udvikling.
Eksempler:
- Overlevering af førskolebørn til lærere i form af samtaler, skriftlige vurderinger og besøgsaftaler.
- Pædagoger deltager i undervisningen i 0. klasse for at skabe en god overgang.
- Pædagoger indgår som vikarer og i understøttende undervisning.
- Det pædagogiske personale deltager i emneuger og trivsels-/fagdage sammen med lærere.
Forældresamarbejdet bygger på helhedssyn, ligeværd og åben kommunikation.
SFO’en tilbyder en bred vifte af aktiviteter der nøje planlægges, så de giver mulighed for både frie lege og voksenstyrede forløb. Forældresamarbejdet vægtes højt gennem daglig kontakt, møder og fælles arrangementer.
SFO Dragen tilbyder bl.a.: kreativitet, sport, musik, leg, spil, udeliv, rollespil, dans og fordybelse.
- Kreative værksteder, musik og dans
- Idræt og bevægelse på legeplads, i hal og natur
- Fælles udflugter og oplevelser
- Daglig information, drøftelse og tjek-ind/ud via skærm
SFO Dragen tilbyder ikke lektiehjælp som en del af det pædagogiske tilbud.
Vi prioriterer i stedet at skabe rammer for børns trivsel, leg, sociale relationer og fritidspædagogiske aktiviteter, som supplerer og understøtter skolens undervisning.
I SFO’en arbejder vi med at skabe deltagelse i fællesskaber og tilrettelægger aktiviteter, så alle børn kan deltage på deres egne præmisser. Vi tager altid udgangspunkt i barnets ressourcer og tilpasser både aktiviteter, miljø og fællesskab, så barnet oplever sig som en vigtig del af gruppen.
Pædagoger og lærere samarbejder tæt med forældre og ressourcepersoner for at støtte barnet bedst muligt.
SFO Dragen og Lille Dragen
- SFO Dragen skal være særlig opmærksom på at involvere og aktivere børn med særlige behov.
- De samme mål gælder for disse børn som for alle andre, men det kan kræve andre tilgange og arbejdsformer.
- Lille Dragen er et særligt tilbud til styrkebørn, både morgen og eftermiddag, hvor personalet støtter barnet i overgangen til og fra skoledagen. Klasselærerne er altid til stede ved dagens start, hvilket sikrer et tæt samarbejde.
Princip
Børn med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer skal – så vidt muligt – opleve deltagelse i fællesskaber og føle sig som en aktiv og værdsat del af gruppen.
Vinderup Skole og SFO samarbejder aktivt med lokale foreninger og idrætsklubber. Dette giver børnene mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige aktiviteter, der styrker glæden ved bevægelse, fællesskab og sundhed.
SFO Dragen prioriterer leg, idræt og bevægelse i hverdagen.
Tiltag:
- Brug af gymnastiksal, udearealer og natur
- Mulighed for cykler, stylter, rulleskøjter, sjippetov og bolde
- Samarbejde med lokale idrætsforeninger
- Fokus på sundhed gennem bevægelse og madlavning
- Oplevelser i naturen og lokale ressourcer som kælkebakke og bålplads
Børnene inddrages aktivt i planlægningen af aktiviteter gennem samtaler, børnemøder og dialog i hverdagen. Vi balancerer voksenstyrede aktiviteter med børnenes frie leg, så der både er plads til spontane idéer og planlagte aktiviteter.
Alle børn skal opleve at blive hørt og inddraget.
Tiltag:
- Evaluering af afviklede aktiviteter sammen med børnene
- Inddragelse i planlægning af fremtidige aktiviteter og indkøb
- Medbestemmelse i valg af lege, struktur og sociale relationer
- Inddragelse i konfliktløsning og daglige gøremål
Overgangen fra dagtilbud til førskole på Vinderup Skole og SFO sker i tæt samarbejde med forældre, børnehaver og skolens medarbejdere:
- Vi anvender oplysninger fra dagtilbud og forældre (via Hjernen & Hjertet) til at planlægge arbejdet med det enkelte barn og børnegruppen i førskolen.
- Vi arbejder med det fælles læringsspor i førskolen, så børnene får en tryg introduktion til skoledagen.
- Vi samarbejder med dagtilbud gennem indskolingsbesøg, netværksmøder og fælles aktiviteter.
- Vi tilrettelægger aktiviteter, der understøtter de kompetenceområder, som arbejdes med i børnehaveklassen (fx sprog, talforståelse, sociale færdigheder).
- Vi har særlig fokus på de yngste børns behov, og førskoleperioden bruges til at skabe tryghed, fællesskab og gradvist tilvænne børnene til skolens rammer.
- Børnehaver besøger SFO Dragen inden førskolestart.
- Forældremøde i april om førskole og skolestart.
- Pædagoger deltager i 0. klasses undervisning.
- Aktiviteter i førskolen målrettes børnehaveklassens kompetenceområder.
- Små grupper, tydelige strukturer og individuelle hensyn, især for børn med særlige behov.