Samarbejde mellem skole og hjem
På Vinderup Skole prioriterer vi samarbejdet mellem skole og hjem højt. Skole og hjem har et fælles ansvar for, at eleverne får det optimalt udbytte af skolegangen med udgangspunkt i de 3 grundværdier respekt, ansvar og omsorg.
Formål
At eleverne trives på skolen.
At alle elever skal blive så dygtige, som de kan.
Vi arbejder alle – elever, forældre og medarbejdere - sammen om en god skole.
Vi er loyale overfor fælles beslutninger og bakker op om fælles traditioner og arrangementer. Vi taler med hinanden og ikke om hinanden.
Som forældre hjælper vi ikke kun vores eget barn, men tager også ansvar for gruppen af børn.
Vi hjælpes ad, forældre og alle faggrupper med at holde fokus på barnets udvikling fagligt og socialt.
Vi skaber rammer for, at alle føler tillid og tryghed overfor hinanden.
Skolen forventer, at forældrene
- viser og udtrykker positiv holdning og adfærd over for skolen, dvs. medarbejdere, elever og forældre
- respekterer skole- og undervisningstid, så øvrige aktiviteter foregår på andre tidspunkter
- sikrer, at eleverne møder til tiden – velforberedte, udhvilede, mætte og veloplagte
- aktivt tager del i elevernes skolegang
- tager aktivt del i forældremøder, skole/hjem samtaler m.m.
- er loyale overfor skolens ordensregler
- etablerer trivselsråd i hver klasse
- støtter op om trivslen for hele klassen
- gennem trivselsrådet planlægger mindst et årligt socialt arrangement.
Forældrene kan forvente, at skolen tilbyder
- et fællesskab for alle
- differentieret undervisning for den enkelte elev
- et årligt forældremøde i klasserne
- en årlig skole-hjemsamtale af 15 minutters varighed. Hvis det ønskes af skole eller hjemmet, kan der aftales yderligere skole-hjemsamtaler.
- at der afholdes en årlig skolefest/Åbent hus
- at skolen aktivt benytter Aula/Meebook i forbindelse med beskeder, kontaktbog, lektier, arrangementer, orientering mm.
- gensidig respekt mellem skole og forældre
- at arbejde med udviklingen af inkluderende læringsmiljøer i alle klasser
Forældremøder
Inden efterårsferien afholdes der forældremøder i alle klasser. Yderligere møder efter behov og aftale.
På forældremødet
- præsenteres nye i klasseteamet
- tales om klassens trivsel og dagligdag
- vælges trivselsråd
- gives meddelelser fra skolebestyrelsen
- gives der tid og mulighed til, at forældrene kan komme i dialog med hinanden.
Skolehjem samtaler
0.-6. årgang: Der kan afholdes en samtale i løbet af skoleåret. Formålet er at samarbejde om, at eleverne kan blive så dygtige, som de kan. Ønsker man yderligere kan aftales efter behov.
Orientering til hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen
Forventninger
Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre, at forældrene orienteres om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling.
Det sker bl.a. gennem meddelelsesbogen, nationale test og trivselsmålinger. Dette skal sikre, at forældrene får et grundlag for at følge op på deres barns læring og trivsel. På denne måde hjælpes skolen og forældrene til sammen at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige problemer.
Meddelelsesbogen er en del af orienteringen af hjemmet om elevens faglige udbytte af undervisningen og trivslen i skolen. Den danner grundlag for skole-hjemsamtalen og kan indeholde aftaler mellem skolen og forældrene.
Skolen tilstræber
- at give forældrene viden om, hvordan hjemmet kan støtte barnets læring.
- at meddelelsesbogen giver et billede af den enkelte elevs faglige udbytte og trivsel samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling.
- at opdatere meddelelsesbogen to gange om året.
- at underrette hjemmene om resultaterne af de nationale test.
Skolen forventer
- at forældrene har en dialog med deres barn om mål og udbytte af undervisningen.
- at forældrene følger op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring og trivsel.
- at man kan komme i dialog med forældrene om forventningerne, og at vi husker, at det er en fælles opgave at gå i skole.
Vedtaget af skolebestyrelsen 3. september 2024